TUNGTUNG
TUNGTUNG

香港;中年未到,青年已過;應該即將畢業的大學生;沒有擅長的東西;有時閱讀。

Portland的「和勇不分」

紐約時報有關Portland示威的報導。


美國的BLM和改革警隊示威運動沒有終止,在Oregon州的Portland甚至發生示威者與聯邦部隊(federal forces)(註1)的武力衝突。

曾幾何時,和平是示威的必要原素,但和平示威卻可以是無用的。在抗爭者之中,有人變得激進及暴力,而不少則依然抱持非暴力原則,畢竟長年以來示威是和平的集會和遊行是一個根深蒂固的常識。

但在抗爭者感到社會長期不公,而改變卻遲遲未來時,和平抗爭者便對暴力抗爭者變得包容,要知道BLM並非一個新的口號(註2),而非裔美國人(African American)相對低下的社會地位也非突如其來的社會現實。

紐約時報(New York Times)的一則報導紀錄了近日Portland抗爭的「和勇不分」(與和勇割蓆),讓我好像看到香港抗爭運動的影子,十分有趣。本文稍為節錄:

「「暴力同示威沒有關係!」

「啲人係度破壞而唔係幫緊黑人發聲,我覺得佢地做緊嘅嘢同幫有色人種發聲無關係。我嘅生活唔會因為你打爆LV塊玻璃而有改變。」(“To see people standing in Portland destroying property and not actually doing the work of advocating for Black people was disturbing,” said Rachelle Dixon, the vice chair of the Multnomah County Democrats and an organizer in the Black community. “I think they’re a distraction from the everyday needs of people of color, especially Black people. My life is not going to improve because you broke the glass at the Louis Vuitton store.”)

「我係和理非,但唔割蓆」

「有人會向警察拋水樽,我唔會咁做因為我唔覺得有咁嘅必要。但如果有人以呢種方法去表達佢地嘅迷惘,我唔會阻止佢地。」(“There may be people throwing water bottles at officers. I’m not going to do that because I don’t see the point,” said Jennifer Kristiansen, a family-law attorney who joined the Wall of Moms last week and was later arrested by federal agents. “But if people want to express their frustration in that way, I’m not going to stop them.”)

「死物重要定人命重要呀?!」

「我唔會覺得破壞物件係暴力。暴力指嘅係你攻擊一個人或者生物,但係一隻窗唔識喊亦唔會死。」(“I don’t consider property destruction violence,” she said. “Violence is when you attack a person or another living, breathing creature on this planet. Windows don’t cry and they can’t die.”)

「佢地係鬼!」

以下是報導中記者問到在Virginia州的Richmond的市民,他對暴力抗爭有以下看法:「我懷疑暴力嘅人係白人至上主義者,唔係自己友。」(Mr. Stoney noted that bricks were lobbed at firefighters who were attempting to extinguish the blaze. He said he suspected that white supremacists were behind the violence.)

那篇報導的標題是’Peaceful Protesters With “Room for Rage” Sympathize With Aggressive Tactics’,中文則簡單易明:和勇不分。

暴力要完結;制度暴力要完結。


註1:聯邦部隊(federal forces)為聯邦政府指派的部隊,即使州長反對亦可以行動。

註2:美國2013年便有BlackLivesMatter的hashtag。

CC BY-NC-ND 2.0 版权声明

喜欢我的文章吗?
别忘了给点支持与赞赏,让我知道创作的路上有你陪伴。

加载中…

发布评论