曜靈
曜靈

筆名「曜靈」,來自楚辭《天問》「角宿未旦,曜靈安藏?」,角宿二星,曾被認為係天門,太陽昇起必經天門而出,屈原於是問太陽夜晚匿埋咗喺邊?太陽匿埋咗,唯有磨劍到天明。

「俑」的疑惑

〈「俑」的疑惑〉寫於二〇二二年一月二十八到三十日。早大概一個星期,已有親北京人士認為香港政府無法清零,鼓吹封城及北京派人馳援香港,令香港人心惶惶;而Omicron 剛好喺二十八日開始爆發。本文唔評論抗疫安排,卻竟對「始作俑者」玩訓鈷遊戲,多少反映筆者於當時因太了解疫情而產生的無奈。

呢期興講「始作俑者」,我都趁呢個機會講下我一直對呢個成語嘅疑惑。

呢幾日大家都應該好清楚,「始作俑者」來自《孟子・梁惠王上》:

仲尼曰:『始作俑者,其無後乎!』為其象人而用之也。

意思亦好似好清楚:孟子話孔子講過:邊條友第一個搞俑葬嘅,就應該絕子絕孫!

但商人一直有人牲祭祖嘅習慣,傳到去春秋,變成用人俑陪葬,其實係文明進步嘅表現,點解搞到要咒人生仔無丁丁咁惡毒?再睇埋《禮記・檀弓下》就更R頭:

孔子謂「為芻靈者善」,謂「為俑者不仁」,不殆於用人乎哉?

「芻靈」即係草扎嘅人形公仔,估計無眼耳口鼻,係而家紙扎公仔前身。點解草扎就善,但人俑就同人牲差唔多?

芻靈

另外,孟子句中「象人」[1] 可以係名詞。《周禮・春官・冢人》:

及葬,言鸞車象人。

象人,木偶人、泥人,即一般所理解嘅「兵馬俑」、「唐俑」之類。然則孟子講嘅「俑」,就唔係我哋一般理解嘅「象人」,噉兩者有乜分別呢?

再分析個「俑」字。首先,「俑」只有小篆,據講小篆係戰國晚期秦國丞相李斯整理出來。早李斯幾百年嘅孔子,當時連字都未有,噉佢點講「始作俑者」呢句說話出來?點傳到去畀孟子?

而意思呢?《說文解字・人部》: 『俑,痛也』,我睇見真係頭痛,完全九唔搭八。但亦見到至少到東漢,「俑」都唔係解「人俑」。

查《康熙字典》,則見到宋《集韻》、元《韻會》等解「俑」為「從葬木偶」。另《註》:

俑則設機發動,全似人,能踊躍也。

「俑」係機械人,識跳架喎,春秋時咁高科技??

再分析字型,「亻」旁加個「甬」。噉「甬」係乜來呢?查字典

金文「甬」表示一種車器。彔伯簋「金甬」,郭沫若認為即金鈴,也就是鑾鈴。
圖:鑾鈴(台灣中央研究院歷史語言研究所)

「甬」即係以前馬車上嘅叮噹。噉「俑」照計應該係⋯⋯人型嘅叮噹?細思極恐喎⋯⋯堅定流呢?

小弟真心唔明,呢個問題喺心入面都有一段時間,懇求高明指教。


1. 象人到東漢時,亦指祭禮中戴假面具嘅人,見《漢書・卷二二・禮樂志》:「常從倡三十人,常從象人四人。」

CC BY-NC-ND 2.0 版权声明

喜欢我的文章吗?
别忘了给点支持与赞赏,让我知道创作的路上有你陪伴。

加载中…

发布评论