朗遊世界
朗遊世界

千里之行,始於足下

(粵語寫作)點樣先至有真正滿足?讀《像哲學家一樣生活》

(编辑过)

今日想同大家介紹一本書,叫做《像哲學家一樣生活》。書名雖然好似好空泛,不過呢其實作者係想介紹斯多葛主義嘅思想,同埋佢點樣用喺我哋日常生活裏面。斯多葛主義係咩嚟㗎呢?其實佢係一個興起於古希臘,然後喺古羅馬好盛行嘅一個哲學思想。古羅馬既環境呢,同而家都差唔多;大家都係好追求名利地位啦財產喇咁呀,男士就可能會追逐權勢啦,女士就會爭妍鬥麗啦。但係呢斯多葛主義嘅哲學家呢就發現,其實就算你得到名譽地位或者財富都好,呢啲都唔會帶來真正嘅滿足。點解呢,其實同人嘅本性有關嘅。因為呢人呢天生呢就係好容易適應現況呀咁,變咗就算你當初有啲新嘅渴求啦,當你真正得到嗰樣嘢嘅時候呢,你會開心一陣,但係好快就會適應咗,然後又有新嘅渴望出現。咁變咗呢,人呢就慢慢就好似進入咗一個慾望之輪裏面;咁你喺裏面行得越快,個慾望之輪就轉得越快,結果永無休止。慾望圈裏面既人呢係永遠唔會得到真正滿足嘅。咁點樣去解決呢個問題呢?斯多葛主義嘅學者就提供左三個辦法。

第一個方法叫消極想象,就係與其去渴望你未得到嘅嘢,不如去渴望你已經得到嘅嘢。咩意思呢?其實如果你諗返起呢,每一個人就算佢好窮好潦倒,其實佢仍然擁有好多野-- 可能係健康既身體,可能係關心佢既屋企人,可能係未來既時間。但係好多時候我地都對呢啲野習以為常,唔覺得有咩特別。所以消極想象既重點,就係透過想象我地終有一日會失去而家擁有既事物,從而珍惜當下,好好利用自己已經有既野。例如每朝起身,我地可以同自己講,今日可能係我人生既最後一日,或者我又同死亡近左一步;或者夜晚見到家人,我地亦都可以同自己講,今日可能係我最後一日見到佢地。除咗想象,我地都可以實際做出嚟;’例如每個月抽一啲時間去捱餓受凍,去忍受恥辱;當我地發現自己原來可以忍受到呢啲痛苦,自然會對人生既挑戰更加寬容平靜。

第二個技巧叫控制三分法,就係要將我地遇到既事物分為可控制、不可控制同埋一半一半三種。我哋好多時候,好多既擔憂其實都係擔心緊啲我哋唔係完全可以控制到嘅嘢,例如自己會唔會發達,個女仔鐘唔鐘意我諸如此類。所以斯多葛主義既哲學家就將天下間既事物分成三種,第一種呢就係我哋完全冇得控制嘅,包括太陽幾時升起啦或者今日會唔會落雨之類;第二種係我哋可以完全控制嘅,例如我哋嘅品格,我哋嘅態度;第三樣呢就係嗰啲控制到一啲嘅,即係未完全控制到嘅嘢,例如之前講嗰啲。斯多葛主義既哲學家提醒我地,要將注意力放喺呢啲野控制到既部分,例如與其擔心個女仔唔鐘意自己,不如實實在在去做一個會令人鐘意既人;與其擔心自己發唔發到達,不如專心去研究投資賺錢,提升自己既理財知識。透過咁樣去轉移自己目標呢,唔單止我哋可以更加專注,我哋都會少咗好多擔憂;因為我哋會擔心少好多一啲我哋根本控制唔到嘅嘢。

第三個技巧呢叫宿命論,就係話我哋成日都會對於已經發生左既事覺得後悔;但係透過宿命論我地會知道過去根本無從控制(除非你有天能啦)。咁既然無從控制,根據三分法我地根本唔需要感到擔心或者懊悔,反而相信每一件事無論好壞都係有原因既。最緊要係活在當下,好好把握自己控制到既未來。

斯多葛主義已經有二千幾年歷史,點解到而家仍然有用呢?因為人既本性千百年來其實都冇乜點變過。基於進化既原因,人呢天生就係會好著重眼前嘅利益,好鐘意比較,好著重自己係群體裡面既地位,好容易記住一啲唔開心既野。本來呢啲特徵的確可能令到我地更加容易爭取到資源,更加容易生存同繁衍;但係佢地既副作用,就係可能令我地唔開心。所以斯多葛主義既重點,就係用我地既理性,透過不斷既練習,去減少呢啲人類本性帶嚟既負面情緒同習慣。呢啲技巧同心態,喺古羅馬有用,喺現代呢個更加密集緊張既社會可能更加有用,所以有機會就試下啦。

CC BY-NC-ND 4.0 版权声明

喜欢我的文章吗?
别忘了给点支持与赞赏,让我知道创作的路上有你陪伴。

加载中…
加载中…

发布评论