IF
IF

此 Matters 帳戶已停用,請勿加入。如有興趣閱讀我的文章,請前往: https://www.patreon.com/herrfung Medium 累積超過一百萬 claps 嘅廣東話作者。小說 《當首爾仍是叫漢城的那些年》系列、《北角演義》、《初雪》、《中環遊戲》作者。

《英雄本色:無籍者》

連中文維基都欠奉嘅「經典重拍」作品

呢篇文,其實兜咗個大圈。

話說,原本我想寫宋慧喬嘅《太陽的後裔》。幾個星期前,我終於鼓起勇氣,睇咗呢部「哈韓港女神劇」。結果頭三四集差啲熄機瞓覺。其實套劇ok㗎,不過頭三四集真係好撚惡頂;宋仲基chok到出血咁滯,連我老婆都睇到屌屌聲。

然後,我想寫金喜善最新嘅《九號房》。套劇係ok好睇嘅,講一個名律師同一個阿婆死囚交換靈魂嘅故事。問題係,呢套劇嘅message太過「阿媽係女人」,要寫嗰陣先發覺冇乜嘢好寫。

之前寫《請回答1988》嗰陣,有提過吓韓國人對《英雄本色》嘅情意結。後來我再做咗少少research,睇吓咁多年後嘅情況。然後,我掘咗呢套2010年嘅作品出嚟。於是,就有你哋而家睇緊嘅呢篇嘢。

我真係「掘」出嚟㗎!《無籍者》連中文維基都冇呀。一齣喺香港上過畫嘅戲竟然中文連維基都冇,咁就算係舊片,我寫幾筆,都唔算old news is so exciting啫。

劇透嘅嘢就梗㗎喇。《無籍者》係《英雄本色》嘅翻拍版;如果你連《英雄本色》都要同我講「唔好劇透啦」或者要掩面逃生的話,咁我諗,個問題唔喺我嗰度。

(港版譯名:《無敵者 A Better Tomorrow》;我費事有啲學富十九幾車嘅讀者連篇文都未睇完就趕住留言話我「寫錯戲名」搏提早赤口。)


首先,大家一定要放低「點拍都唔夠原版好睇」呢個包袱,即使呢個係事實。我覺得,如果你死抱住呢個諗法,咁真係好多嘢都唔使睇,呢篇文都唔使寫。《蝙蝠俠》、《蜘蛛俠》翻拍咗幾多次?我知大家有一百萬個理由唔鍾意呢套戲,但請暫時收一收先。

的確,唔好講話香港人,就算對韓國人而言,原版《英雄本色》,都係無可比擬嘅。但係,冇得比還冇得比,《無籍者》點都有千幾萬美金嘅票房,喺當時嘅同期電影中排第二。換句說話講,韓國人起碼都叫做睇完先屌,比起香港人戲都未睇聽見個名就屌咗先,層次唔同。

監製吳宇森(冇錯係佢,所以唔好咁無知,話韓國抄香港)就曾經講過,唔希望呢部戲照足香港原版翻拍,咁樣做冇意思。所以,《無籍者》係劇本上亦都有適度嘅改動。

導演宋海星個名你未必記得,但係一講佢早期嘅作品、張柏芝同崔岷植嘅《白蘭》( 파이란 ),大家就可能有啲印象。

首先要講嘅,係戲名。

《 무적자 》(Mu Jeok Ja)呢三個字,可以解作「無敵者」,亦可以解作「無籍者」。有別於一般嘅情況,雖然喺香港上嗰陣係叫《無敵者 A Better Tomorrow》,但導演從來冇講明究竟係「無敵者」定係「無籍者」,留咗一個好大嘅「留白」俾大家去填上。

因為,無論係「無敵者」定係「無籍者」,兩者係呢個故事都解得通。

「無敵者」好容易明,一條茂利揸住兩支步鎗(assault rifle)橫掃千軍、一條卅發彈夾打六七十發都仲有嘢出,仲唔係「無敵者」係乜?我唔知我嘅讀者文友有幾多開鎗嘅經驗,但當你試過,正正經經拎住支M16-A2、企定定用正確姿勢嚟一個3 round burst,你就會知道,單手開步鎗係黐鳩線嘅自殺行為。

至於「無籍者」呢,電影中嘅三個主角,都係「脫北者」。由於南韓憲法唔承認北韓政權,所有脫北者嚟到南韓、經過審查證實唔係間諜之後,都會賦予大韓民國公民嘅身份。所以,喺成功「脫北」之前,呢班人就自然係de facto嘅「無國籍者」。

我個人認為,呢套戲應該叫《無籍者》。至於本文標題嘅《英雄本色:無籍者》,係我驚有啲讀者睇見韓片韓劇就掉頭走,所以畫公仔畫埋十二指腸;方便吸客。

劇情講述,北韓特種部隊成員金赫(宋子豪/朱鎮模飾)喺脫北嘅過程中,拋低細佬金哲(宋子傑/金康宇飾),間接做成母親嘅死亡;兄弟間種下血海深仇。金赫脫北後,成為南韓警察,另一方面,佢亦加入走私軍火集團,與同樣脫北嘅李英春(Mark哥/宋承憲飾)成為叱吒風雲嘅黑幫人物。

鄭泰民(阿成/趙漢善飾)係走私集團老大嘅子侄,由於得唔到叔叔嘅重用,只能夠成為金赫同李英春嘅手下。金哲成功脫北之後,得悉哥哥已經成為黑幫大佬,為咗報仇,佢加入警隊,誓要將親大佬繩之於法。

喺泰國嘅一次軍火交易中,鄭泰民串通泰國軍火商出賣金赫,結果金赫被捕、入獄三年。李英春為金赫報仇、血洗泰國骨場,但亦因此而中鎗、變成殘廢。鄭泰民接手軍火生意,成為黑道大佬。

金赫出獄後,刻意擺脫黑幫生涯,成為的士司機。同《英雄本色》嘅故事一樣,金赫身邊嘅人,並冇因為佢嘅退出而罷休。細佬同鄭泰民因為唔同嘅理由繼續為難佢、李英春希望佢重出江湖、攞返失去嘅嘢;但金赫仍然不為所動。

後來,細佬金哲因為咬得鄭泰民太緊而「被交通意外」受傷。各種原因令金赫同李英春要同鄭泰民正面對決。

大家應該睇得出邊個打邊個啩?

驟眼睇,劇本同原著嘅改動唔多;但當你細心一睇,仍然有相當嘅分別。

首先,《無籍者》係冇女主角嘅,朱寶意嘅花瓶角色並唔存在。港產片嘅其中「特色」,就係無論幾陽剛嘅劇情,都必定有「女主角」。《英雄本色》嘅朱寶意、《警察故事》嘅張曼玉、《暗戰》嘅蒙嘉慧、《暗戰2》嘅林熙蕾。無論幾咁可有可無,港產片總有一個「女主角」。但《無籍者》並無呢種羈絆。

金赫同金哲兩兄弟,亦都有別於宋子豪宋子傑。前二者喺故事開展之前,已經結下仇怨。所以電影中亦唔多見二人兄弟情嘅描述。

電影嘅奸角鄭泰民,相比起「阿成」,亦都多咗個「親侄」嘅身份。我唔知咁樣嘅安排,會唔會令佢出賣大佬嘅行為更加言之成理;而佢亦都唔係阿成咁樣暗中出賣,泰國嗰場「出賣戲」係公然咁出賣大佬。

《無籍者》同《英雄本色》最唔同嘅,係結局。

喺韓國,一段可歌可泣嘅兄弟情,係必須有人死嘅。之前嘅《JSA安全地帶》,同埋《太極旗飄揚:生死有情》都已經示範過呢條公式;《無籍者》亦都唔例外。故事嘅結局,金赫被鄭泰民鎗殺,金哲抱住哥哥嘅屍體,喺警察嘅包圍之下,鎗殺鄭泰民,然後吞鎗自殺。

最後,故事重回兩兄弟喺北韓嘅童年歲月:哥哥用繩將自己隻手同弟弟隻手綁埋一齊,然後同弟弟講:「我哋以後都唔會分開。」

我唔想去比較兩者嘅結局,邊個高邊個低;只能講句:文化唔同,觀眾需要嘅嘢都唔同。

戲中嘅四個男主角,朱鎮模(金赫/宋子豪)同狄龍一樣,一臉正氣,演出亦恰如其份。宋承憲(李英春/Mark)洗脫《藍色生死戀》嗰種乸乸哋嘅標準韓星外型,演繹「韓版Mark哥」嘅角色,雖然略嫌浮誇(其實當日嘅周潤發又何嘗唔係),但係亦都發揮到水準。

金康宇(金哲/宋子傑)係比較無辜嘅一個,要佢同張國榮比靚仔,其實係好唔公平嘅比較;而由於劇本嘅改變,佢亦都冇咗張國榮嘅「傑仔」、喺知道哥哥係黑道中人之後內心爭扎嘅演出。可以講,「韓版傑仔」呢個角色發揮嘅機會比較少,金康宇做唔出應有嘅戲味亦都係非戰之罪。

至於趙漢善(阿成/鄭泰民),開頭做細嘅演出,就俾佢做咗大佬之後嘅演出,自然得多亦都好睇得多。

如果要挑剔的話,劇本嘅最大敗筆,就係金哲嘅設定。作為一個被親生大哥離棄嘅細佬,佢有十足嘅理由去痛恨佢嘅大哥。喺北韓,一個脫北者嘅成功逃離,即係代表佢嘅「三族六親」全部都因為佢而要鎖入集中營。金哲就算點憎恨金赫都無可厚非。

至親嘅人嘅背叛,一般都係帶埋入棺材嘅不共戴天之仇。但係,劇本嘅設定,令到一個有十冤九仇嘅人,因為一個長輩嘅幾句說話,就完全原諒佢哥哥之餘,仲要同佢一齊死;呢一點說服力非常不足。

有彈亦有讚,《無籍者》喺鎗戰場面上嘅處理,就比《英雄本色》成熟。呢類咁嘅英雄片對鎗械使用嘅傳繹,一般都係黐鳩線嘅。《無籍者》亦都有好多呢類英雄主義嘅鎗戰場面,但係處理手法成熟咗 — 電影/軍械科技成熟咗,製作人嘅閱歷亦高咗,知道咩叫離譜 — 起碼,你唔會睇到《英雄本色》末段,李子雄中鎗後成個彈開嘅場面。

(冷知識:人類中鎗,無論幾大口徑嘅子彈,你有機會爆開,但絕對唔會彈開或者飛開。子彈初速快,特別係電影常見嘅9×19mm Parabellum,穿透速度亦快,人類身體冇足夠嘅阻力,令到穿透變成飛開,痛感亦因為神經受重創後嘅自我保護機制而暫時切斷,所以唔會咁快出現。)


點解《英雄本色》會咁經典?

我有時會諗,如果《英雄本色》唔係吳宇森嘅作品,唔係由周潤發狄龍張國榮主演,放喺2019年嘅今日,究竟會唔會有一千萬票房?

就算講埋周潤發狄龍張國榮 — 當年,一個係「票房毒藥」,一個係過氣武打片明星,張國榮雖然紅,但係從該片嘅某啲場口嚟睇,當年佢嘅演技仍然有待磨練。

《英雄本色》嘅故事,如果發生喺現今呢個世代,叫做「托柒都唔識轉膊」嘅兄弟情。你大佬行古惑,你去投考警隊,如果連background check都查唔到出嚟的話,你仲有咩問題咁大不了?多條針幫你踩線唔好咩?香港地從來都係實用主義嘅樂土,我從來未見過,細佬會因為個阿哥係收山大佬而有爭拗;當然,個大佬俾唔起家用就另計。

係咪真係咁嘅呢?做人係咪真係可以pragmatic成咁嘅呢?

「香港哋人情薄過紙」並唔係今時今日嘅事。喺八十年代經濟起飛時期,人人都錢字當頭,「抓銀」變成整個城市最大嘅「信仰」。《英雄本色》同埋緊隨而來嘅一系列「英雄片」、「江湖片」,除咗教壞細路(當時嘅「道德高地」如是說)之外,仲意外地成為咗七八十後兩代人對「友情」同「兄弟情」嘅指標。之後嘅「古惑仔」系列,不過係蕭規曹隨,冇乜微言大義。

可以話,《英雄本色》喺香港嘅興起,規範咗之後幾代香港人對「友情」嘅定義。

至於《英雄本色》喺韓國點解會地位咁崇高,呢層就更容易理解。

因為《英雄本色》係對韓國人喺個「情」字上面嘅價值觀,唔單止認同,甚至係歌頌。

韓國人非常重感情,甚至去到有啲感情用事嘅地步。假設你係一個初出茅廬嘅韓國人,如果你嘅上司或者同事,同你係同鄉、或者同一間中學/高中/大學畢業嘅校友的話,咁佢已經會對你特別照顧。理由,就係因為大家「同源」。

韓國人朋友之間嘅「友情」,喺好細個嘅時候,就已經緊密咁相連。同性朋友間乜嘢都可以分享、大家可以同埋一張床、同埋一張被瞓、大家對朋友嘅父母都以「爸爸媽媽」稱呼、亦以對待自己父母嘅方式對待朋友嘅父母。韓國人之間嘅「友情」,其實同「親情」相差無幾。

當你識韓文、又喺韓國生活咗一段時間,你就會發現,喺韓國人交談嘅對話當中,用「我們」作主語嘅次數,比起用「我」作主語嘅次數高出好多。可見一個「情」字,真係可以將一大群人緊密咁連繫起嚟。

喺韓國人眼中,《英雄本色》除咗係電影之外,仲係對整個民族嘅價值觀嘅認同。唔單止南韓,喺我嘅認知當中,就算北韓以至中國東北嘅朝鮮族,或多或少都有著同樣嘅價值觀。

CC BY-NC-ND 2.0 版权声明

喜欢我的文章吗?
别忘了给点支持与赞赏,让我知道创作的路上有你陪伴。

加载中…
加载中…

发布评论