書生
書生

香港人,經營Patreon書生

【Smith掌摑事件.關於暴力的十點】「都經歷過2019年,香港人仲講『打人係唔啱』?」

書生琴日係其他平台見到唔少人表達支持 Will Smith 的做法時,特別強調「都經歷過 2019 年,香港人仲講『打人係唔啱』?」書生睇完依個 comment 其實幾唔舒服,亦勾起一啲 2019 年的記憶與創傷,值得攞出黎認真回應下,講下咩係暴力,講下點解依句 comment 其實蘊含創傷,或者你都會有共鳴

書生琴日係其他平台見到唔少人表達支持 Will Smith 的做法時,特別強調「都經歷過 2019 年,香港人仲講『打人係唔啱』?」

書生睇完依個 comment 其實幾唔舒服,亦勾起一啲 2019 年的記憶與創傷,值得攞出黎認真回應下,講下咩係暴力,講下點解依句 comment 其實蘊含創傷,或者你都會有共鳴:

(1). 暴力有好多種,肢體暴力係一種暴力,語言暴力亦係一種暴力,而且後者可以係好傷人的暴力。如果用哲學啲講法,凡係具有強迫、排他、獨斷的東西,都可以稱為暴力,所以制度暴力都明顯係暴力。

(2). 文明或法治社會強力禁止「肢體暴力」,但較少規範「語言暴力」,唔係因為唔視語言暴力係一種暴力,原因之一係肢體暴力的傷害具「直接性」,而且防衛方式通常只能用回「肢體暴力」;但語言暴力的威脅係「間接、可阻斷」,意思係如果當事人無感,或者純粹聽唔到對方鬧自己,語言暴力就會失效。

(3). 所以有時我地會話對抗語言暴力的方式係「修為」,因為你當對方講既野係耳邊風、覺得對方唔識尊重人其實係唔識尊重自己,根本不屑理會,咁語言攻擊就會對你失效。當然,係極端的環境下,再好的修為、再強大的心靈都可能會崩塌,所以仇恨言論特別受到法律重視。而唔少支持 Smith 的人都會以「凌霸」、「欺凌」作為例子,亦是同一緣故,因為被欺凌的人好多時都處於嚴重的敵視、無助同封閉的環境,非個人意志可以對抗與扭轉。

(4). 用自身「被欺凌」的經歷同理 Smith,同用 2019 年香港人經驗投身情感到 Smith 的事件,其實係同出一轍,即係:自己遭受過嚴重的暴力,係無助同絕望的環境下作出暴力反撃,係絕對可以理解同合理。但依種直接情感投射其實係有點「錯比」或「錯置」,因為 Smith 的名氣地位(權力)明顯比 Chris Rock 大,佢有太多方法可以令 Chris Rock 收聲或道歉。

(5). 咁點解會有香港人或被欺凌者近乎「條件反射式」投射情感到 Smith 身上?好大可能係同創傷有關。愈來愈多研究顯示「暴力循環」或「受虐—施虐」係呈正相關,意思係受過暴力創傷的人,好容易會傾向用暴力解決問題,或者成為施虐者。我地時常聽到施虐者小時候係受害者,家婆虐待家嫂的循環,就係依個現象的典範。

(6). 心理學有好多理論解釋「受虐—施虐」循環的成因,其中有兩點係至關重要。第一,人好多時會通過直接經驗學習和模仿行為,暴力亦唔例外,受到(尤其是長期)暴力和攻擊的人,好容易會將「施暴」內化成一套解決問題或施予懲罰的心理機制。第二,受暴力對待的人,會好想通過暴力去「克服」返佢地受害經歷帶來的創傷、壓力和情緒困擾。

(7). 所以我地會見到一啲經歷過暴力對待的人,往往會追求更強壯的自己,希望有一日可以通過力量(暴力)保護自己。其實 Smith 今次的「衝動」亦唔例外,佢係攞影帝時提到啱啱既行為係出於「愛」同「保護家人」。根據去年的報導, Smith 在自傳中提到小時候母親曾遭遇父親家暴,當時他無好好保護自己母親,依份愧疚感一直跟隨住他,到大個後仍然想過弒父為母報仇。係自傳中,他提到「小時候我總是告訴我自己,總有一天我要為我母親報仇,等我長大、足夠強大、當我不再是懦夫時」。

(8 ). 香港人也一樣。

(9). 就如 (1) 所講,用最抽象、最廣義的定義,好多野都係「暴力」。問題係「暴力/力量/武力」都有對錯之分,話「暴力未必係錯」係正確,但話「暴力反撃一定無錯」同樣有問題。我地當初講「以武制暴」,就係區分邊一方先係正義、巨大制度暴力下反撃係合理的。任何反撃同自衛都講究「比例原則」與「必要性」,一個挑釁的眼神都可以係暴力,但攞刀斬死挑釁者就係錯誤。

(10). 不過創傷、渴望保護返昔日弱小的自己、用力量為自己討回公道,會容易令我地唔識區分咩係必要同合理的反撃。依樣情緒和心理機制書生自己都有。所以我見到有香港人好激動係今次事件不斷強調 「經歷過 2019 年,香港人仲講『打人係唔啱』?」,無法區分兩者情景之不同,我知道佢既創傷仲係度,甚至可能仲好巨大。如果你或多或少都有依種情緒,一定要好好照顧自己情緒,手足。

【加入書生Patreon (不要給臉書控制你的閱讀)】

👉https://www.patreon.com/HKReaderXWriter

#情緒 #香港家書 #smith #暴力

====

【經營困難,和手足一起贊助書生100蚊】

銀行:戶口號碼見圖片

PayMe : D232548655 or https://payme.hsbc/bacchuspang or QRCode: https://goo.gl/jMm6pw

PayPal:paypal.me/bacchuspang

轉數快ID: 161847058

CC BY-NC-ND 2.0 版权声明

喜欢我的文章吗?
别忘了给点支持与赞赏,让我知道创作的路上有你陪伴。

加载中…

发布评论